O nás
🎓 Syntax: Větné členy
Teoretický přehled větných členů a interaktivní cvičení na jejich rozpoznávání.
Teorie: Přehled větných členů
Tabulka níže vysvětluje jednotlivé větné členy. Po prostudování si můžete znalosti ověřit v kvízu níže.
| Název | Otázka / Úloha | Vazba (koho TYPICKY rozvíjí) | Možné slovní druhy | Příkladná věta |
|---|---|---|---|---|
| Podmět1 | Vyjadřuje toho, kdo děj koná. 1. pádová otázka - kdo, co? |
Tvoří základní skladební dvojici - neváže se. | 1.-5.; 10. | 1. Vyšel nový Dexter. 3. On je nevinný. 4. Tisíce lidí vyšly do ulic. 5. Jen si povídat mě nebaví. 10. Ozvalo se hurá. |
| Přísudek | Vyjadřuje děj věty. Bez p. věta ztrácí význam. Co se dělo, děje, bude dít? |
Tvoří základní skladební dvojici - neváže se. | 5.; 10. | 5. Prosím, opusťte vagon. 10. Kulička břink do sklenice. |
| Předmět | Rozvíjí, čeho se děj týká. Pádové otázky: 2. Bez koho, čeho;... (atd.) |
Sloveso. | 1.-5. | 1. Viděl svého nepřítele. 1.2 Přinesli nemocného. 3. Cítím to! 4. Chci stovku! 5. Pokusili se ho zmanipulovat. |
| Přívlastek shodný2 | Udává informaci o stavu dané věci. Jaký, který, čí? |
Podst. jm., zájmeno, jmenná číslovka. | 1.-4. | 1. Viděli jsme medvěda brtníka. 2. Naříkající národ upadl. 3. Bál jsem se jejích domácích mazlíčků - hadů. 4. Letos se koná sedmaosmdesátý ročník soutěže. |
| Přívlastek neshodný3 | Udává informaci o stavu dané věci. Jaký, který, čí? |
Podst. jm., zájmeno, jmenná číslovka. | 1., 2., 5., 6. | 1. Řev davu se rozezněl. 2. Četba Komenského "Labyrintu" nás velmi obohatila. 5. Snaha zesměšnit svého oponenta je dětinská. 6. Cestou nahoru se mi udělalo zle. |
| Příslovečné určení místa | Vyjadřuje bližší okolnost - místo. Kde, kam, odkud, kudy? |
Sloveso | 1., 6. | 1. Horníci vešli do dolu. 6. Jdi domů. |
| Příslovečné určení času | Vyjadřuje bližší okolnost - čas. Kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často? |
Sloveso. | 1., 6. | 1. Večer se bojím chodit venku sama. 6. Občas se naštvu. |
| Příslovečné určení způsobu | Vyjadřuje bližší okolnost - způsob. Jakým způsobem, jak? |
Přídavné jméno, sloveso, příslovce. | 1., 6. | 1. Odešel jako král. 6. Nyní pořádně mouku zapracujeme do těsta. |
| Příslovečné určení příčiny | Vyjadřuje bližší okolnost - příčinu/původ. Proč, z jaké příčiny/jaký byl původ? |
Sloveso. | 1. | 1. Vinou zranění se nemohl dostavit. |
| Příslovečné určení účelu | Vyjadřuje bližší okolnost - účel. Za jakým účelem? |
Sloveso. | 1., 5. | 1. Odešel do obchodu pro zeleninu na vývar. 5. Šel tam žádat o radu. |
| Příslovečné určení podmínky | Vyjadřuje bližší okolnost - podmínku. Za jaké podmínky? |
Sloveso. | 1. | 1. Vyjdeme jen za hezkého počasí. |
Poznámky:
1 (Zpodstatnělé přídavné jméno) Z hlediska slovních druhů je zpod. přídavné jméno stále klasifikováno jako jméno podstatné, jen se skloňuje podle vzorů přídavných jmen.
2 (Přívlastek shodný) Shoduje se s řídícím větným členem při skloňování - drží stejný pád.
3 (Přívlastek neshodný) Neshoduje se s řídícím větným členem při skloňování - zachovává si pád původní.
Kvíz: Určování větných členů
Upozornění: U každé věty vyberte z nabídky správné větné členy a přetáhněte je nad příslušná slova.
⚠️ Pozor: Nad slova, která sama o sobě neplní funkci větného členu (např. předložky, spojky nebo zvratná zájmena se/si), se značky nevkládají – nad těmito slovy chybí políčko.
⚠️ Pozor: Nad slova, která sama o sobě neplní funkci větného členu (např. předložky, spojky nebo zvratná zájmena se/si), se značky nevkládají – nad těmito slovy chybí políčko.
